Petra Hendriksen van Capgemini Academie vindt dat IT minder moeilijk is dan het klinkt. “Als je jezelf leuk kan kleden dan kan je ook een mooie website maken”.
Ik hoop dat de NOS haar verkeerd heeft geciteerd. Appels en peren groeien nog steeds niet aan dezelfde boom, Petra.
Wat is überhaupt een ‘mooie’ website? In ieder geval behelst een esthetische website veel meer dan alleen maar ‘mooie’ plaatjes vertonen. Het is een samensmelting van diverse disciplines, zoals design (zowel grafisch als user interface en usability), typografie, copy writing, fotografie en techniek. De ‘Tone of voice’ moet generiek het karakter van het bedrijf weergeven, de huisstijl moet consistent doorgevoerd worden, en ga zo maar door. Betreft het een webshop of een actie website dan moet er strategisch gekeken worden naar efficiënte ‘call to action’ onderdelen.
Kortom, je wilt de mensheid niet belasten met ‘Hyves’profiel toestanden. Integendeel, je wilt het juist inspireren met een degelijke professionele website, dan doe je er goed aan om te investeren in minimaal vier jaar opleiding en een redelijke tijd aan werkervaring. En dan heb je nog met smaak te maken, maar daarover schijn je niet te mogen twisten… Als je kleding maar goed zit.
Deze mevrouw beseft volgens mij niet genoeg dat je voor een mooie website eerst een goede, professionele opleiding moet volgen. Bij een mooie website wordt er heel veel tijd en werk in gestoken. Ze moet niet denken dat het zo simpel is, net zoals je haren mooi maken en kleren mooi stylen.